Ongoing training by means of clinical sessions constitutes an essential activity for a pharmacy department, being joint analysis useful to adapt the clinical sessions’ characteristics to the preferences of the professionals involved. By means of this study we hope to optimize clinical sessions for their better use and efficiency.
MethodsA least squares model was used to assess the usefulness of different clinical session profiles. Data was collected from 14 individual interviews (7 specialists and 7 residents); these interviews consisted in ordering the clinical session profiles by order of preference.
ResultsThe most valued attributes were duration of sessions (29.9%) and the structure of teaching content (27.8%) in both groups studied; although the duration of the sessions was assigned greater value by the group of residents (31.1% vs. 27.2%). The availability of bibliographical references was the third attribute most valued (17.9%), and the two last attributes by order of importance were availability of a copy in files for storage (13.8%) and multimedia content (10.5%).
DiscussionThe adaptation of clinical sessions as an integral part of ongoing training leads us to see that we can modify the duration, content structure and availability of bibliographical references so as to adapt them to the preferences of the professionals involved. However, according to the population surveyed, other attributes are of little importance
La formación continua a través de las sesiones clínicas constituye una actividad esencial en un servicio de farmacia, mediante el análisis conjunto podemos adecuar las características de las sesiones clínicas a las preferencias de los profesionales. Mediante este estudio se pretende optimizar las sesiones clínicas para un mayor aprovechamiento y eficiencia de sesiones clínicas.
MétodosSe utilizó un modelo de mínimos cuadrados para evaluar la utilidad de los diferentes perfiles de sesiones clínicas. Los datos se recogieron de 14 entrevistas individuales (7 facultativos especialistas y 7 residentes), que consistían en ordenar los perfiles de sesiones clínicas por orden de preferencia.
ResultadosLos atributos más valorados fueron la duración de las sesiones (29,9%) y la estructura de contenidos docentes (27,8%) en ambos segmentos estudiados, si bien la duración de las sesiones fue el más valorado en los segmentos de los residentes (31,1% vs. 27,2%). La disponibilidad de referencias bibliográficas fue el tercer atributo más valorado (17,9%), y los 2 últimos por orden de importancia fueron la disponibilidad de una copia en archivos de almacenamiento (13,8%) y contenidos multimedia (10,5%).
DiscusiónLa adecuación de las sesiones clínicas como parte integral de la formación continua nos lleva a que podemos modificar la duración, estructura de contenidos y disponibilidad de referencias bibliográficas de ellas para adaptarlas a las preferencias de los facultativos. Sin embargo, otros atributos apenas tienen importancia para los encuestados.